Чому на теплоході не вводять посаду рятувальника?

thumb_35731_news_m Рідні 25-річного жителя Вінничини, який наприкінці серпня випав з теплоходу “Герой Танцоров”, досі не оговталися від горя. Нагадаємо, що Віталік втопився під час прогулянки на судні.

– Уже минув місяць, як Віталіка немає з нами, а я досі не можу повірити, що він помер, – із розпачем говорить мама Олена (прізвище не називаємо з етичних міркувань – прим. авт.). – Тільки про нього думки…

Тіло само всплило

На шпальтах нашої газети ми вже розповідали про те, що працівники теплоходу “Герой Танцоров” не зафіксували місця, де втопився молодий чоловік. Це значно ускладнило пошуки загиблого. Водолази навпомацки обслідували дно, тіло потопельника само всплило на повехню на четвертий день після того, як сталася трагедія.

– Тіло добре бальзамували, щоб запаху не було чути, – говорить мама. – Ми хотіли хоча б востаннє глянути на нашого Віталіка. Ніхто не чекав такої біди. На похоронах я навіть до труни боялася підійти. Не хотіла вірити в те, що в тій домовині лежав мій син. Для батьків то найстрашніше – ховати свою дитину…

У попередній розмові пані Олена зауважила, що рідні збираються шукати справедливості в суді. Адже вони не можуть зрозуміти, як це на теплоході, де катаються стільки людей, немає рятувальника.

–  Чому ніхто не врятував Віталія, коли реально був шанс це зробити? – наголошує співрозмовниця. – Невже хтось із матросів не міг прив’язати до себе мотузку і стрибнути у воду? Дуже страшно, коли довкола такі байдужі люди… Знаємо, як то робиться. Правоохоронці скажуть, що Віталік був п’яним. Я не заперечую того, що він випив. Його товариш розповідав, що вони купили тільки енергетичний напій. І невістка, говорила з Віталієм за п’ять хвилин до трагедії. Він точно не був настільки п’яним. Якщо так, його мали б узагалі не пускати на той теплохід, якщо це заборонено правилами.

За словами жінки, товариш, який у той день був із її сином на теплоході, дуже шокований. Мати запевняє, що друг хотів стрибнути у воду, а би врятувати Віталія, але його тримали за руки.

– Знайомі розповідають, що той товариш також не може оговтатися від того, що трапилося – відчуває провину, що не зміг допомогти, вртяувати. – каже пані Олена. – Наскільки я знаю, він поїхав у зону АТО.

Мама загиблого наголосила, що збирається приїжджати в Тернопіль, аби особисто пересвідчитися, що міліція проводить об’єктивне розслідування, і винні, зрештою, будуть покарані.

“Хочу глянути у вічі…”

– Після Віталіка в мене ще й мама померла, вона вже кілька місяців не вставала з ліжка, – каже пані Олена. – За цими трагічними подіями я ніяк не можу зібратися з думками. Але я приїду в Тернопіль. Хочу глянути у вічі тим людям…

Ми спробували знайти товариша, який у той трагічний день був на судні з Віталіком. Але, на жаль, ці спроби виявилися безуспішними.

Як повідомили у міліції, результат судмедекспертизи буде орієнтовно через тиждень. Наразі слідчі опитали свідків. Відомості по даному факту внесли до Реєстру досідових розслідувань. Відкрили кримінальне провадження.

Трагічний випадок, що стався, фактично нічого не змінив. Судячи з відповіді КП “Тернопільелектротранс”, рятувальник на теплоході так і не з’явиться.

У нас є документ про мінімальний склад екіпажу на теплоході, який затверджений у відповідності до чинного законодавства, – говорить директор підприємства Андрій Мастюх. – В обласній державній адміністрації створена рятувальна служба. Відповідно, на тернопільському ставі є її підрозділ.

Натомість очільник обласної водолазно-рятувальної служби Василь Козак наголошує, що врятувати людину, яка пішла під воду, можна протягом п’яти хвилин.

“За безпеку відповідають на теплоході”

– На теплоході є рятувальні засоби, є матроси, які повинні бути навчені надавати пасажирам невідкладну медичну допомогу та, зрештою, вони несуть відповідальність за безпечне перевезення людей на судні, – акцентує пан Василь. – Зараз вони шукають крайніх, щоб не відповідати за те, що хлопець втопився, випавши з “Героя Танцорова”.

Василь Козак говорить, що служба відповідає за зону пляжу. Якщо рятувальники мають бензин для човна (а із пальним нині дуже складна ситуація), то вони можуть виїхати на місце пригоди по сигналу та допомогти в порятунку. Начальник служби також наголошує, що екіпаж судна навіть не зафіксував місця, де саме випав чоловік. Тому це значно ускладнило пошуки.

У той же час старший державний інспектор Державної інспекції з безпеки на морському та річковому транспорті (Держморрічінспекції – прим. авт.) Віталій Стасюк запевняє, що екіпаж судна “Герой Танцоров” діяв відповідно до розкладу судових тривог. Саме ними передбачено, як діяти матросам у конкретних випадках. Рятувальника на такому судні не може бути.

– Загалом такий теплохід може перевозити до 60 осіб, – пояснює пан Віталій. – Є затверджений мінімальний склад екіпажу: у даному випадку це: капітан, механік та два матроси. Якби на теплоході був басейн, тоді, відповідно, була б потреба і у рятувальникові. Щоб така посада з’явилася, капітан судна чи орган, якому підпорядковується даний вид транспорту, повинні звернутися в Держморрічнспекцію для того, аби їм дозволили взяти до складу ще одну людину. Оскільки подібні випадки на судні є, скоріше, винятком, тому доцільність створення такої посади невелика.

Наостанок Віталій Стасюк додає, що стався нещасний випадок. У даній ситуації винен і сам потопельник, оскільки він порушив правила безпечного поводження на судні.

За справу взялася прокуратора

Усі технічні норми, передбачені законом, на даному судні дотримані, говорить головний інженер регіонального представництва в місті Кам’янець-Подільський Регістра судноплавства України Генадій Збройний.

– “Герой Танцоров” проходив технічний огляд на початку червня поточного року, – каже він. – проведені ремонтні роботи, тому в технічному плані відхилень немає. Висота перил на теплоході становить 1,10 м. Цієї величини достатньо, аби триматися руками. Через них неможливо просто так перекинутися у воду.

За розслідування даної справи “взялася” і Тернопільська прокуратура з нагляду за дотриманням законів у транспортній сфері. Як пояснив прокурор  Тарас Рибизант, наразі проводять розслідування.

– Ми відправили доручення на проведення перевірки Держінспекцією України з безпеки на морському та річковому транспорті, – каже він. – Чекаємо результату. Раніше подібних випадків не траплялося. До кримінальної відповідальності члени екіпажу судна не притягувалися.

“До останнього сподівалися, що витягнемо”

Капітан плавзасобу Тарас Парій наполягає, що матроси повинні виконувати інструкції, передбачені розкладом судових тривог.

– Матрос не має права стрибати у воду, бо судно йде, – пояснює він. – Якби той чоловік випав з носовї палуби, можливо, і був би шанс його врятувати. Адже я би одразу взяв його під борт. А так він випав на кормі. Поки я розвернув судно, обережно підійшов, щоб не зачепити та не стукнути його, було вже пізно. Він пішов під воду. У всіх до останнього була надія, що він триматиметься за рятувальне коло і ми його підтягнемо. Але, на жаль. Запроваджувати посаду рятувальника на такому судні немає сенсу. Адже тоді потрібен ще й водолаз, котрий може допомогти витягнути людину з води.

За словами капітана, нині на судні розвішали інформаційні таблиці, на яких зазначено, що сідати на перилах заборонено. Наразі пан Парій думає і про рятувальну шлюпку, і про гучномовець, через який капітан зможе нагадати пасажирам, як себе правильно поводити на судні.

– Втілити таку ініціативу в реальність не так легко, – говорить співрозмовник. – Навіть для того, щоб на судні була шлюпка, потрібно отримати спеціальні дозволи та погодження. Потрібно пройти ряд інстанцій.
Джерело: 20 хвилин

Вам також може сподобатися