Home Самоврядування Освіта

Мені кажуть: «Я сина з 2 років вчу читати», а я відповідаю: «Ну і дурень». Психолог про марнославство батьків

medaboutme.ru_Сучасні мами і тати починають розвивати своїх малюків буквально з пелюшок, будучи впевненими, що це ідеальний підхід до виховання і розвитку. Однак психолінгвіст, нейробіолог, професор Тетяна Чернігівська у своїй лекції «Як навчити мозок вчитися» розповіла, що важливіше не намагатися вкласти в голову дитини максимум знань, a розуміти і використовувати ресурси мозку. Використання деяких секретів зробить процес навчання простішим і зрозумілішим.

— Для дітей дуже важливо почати вчитися вчасно. Головна біда сучасної дитини в пихатих батьках. Коли мені кажуть: «Я свого сина в два роки почав вчити читати», я відповідаю: «Ну і дурень!» Навіщо це потрібно? Вона в два роки ще не може цього робити. Її мозок до цього не готовий. Якщо ви її надресируєте  — вона, звичайно, буде і читати, і, може, навіть писати, але у нас з вами інша задача.

Взагалі, у дітей величезний розкид в швидкості розвитку. Є такий термін — «вік шкільної зрілості». Він визначається так: одній дитині 7 років і іншій теж 7 років, але одна йде в школу, тому що її мозок до цього готовий, а другій треба ще півтора роки вдома з ведмедиком гратися і тільки потім сідати за парту.

За офіційними даними, у нас більше 40% дітей мають труднощі з читанням і письмом після закінчення початкової школи. І навіть в 7 класі є ті, хто погано читає. У таких дітей вся когнітивна міць мозку йде на те, щоб продертися через букви. Тому якщо навіть вона і прочитує текст, то зрозуміти сенс сил вже не вистачило, і будь-яке питання по темі поставить її в глухий кут.

Розвивайте дрібну моторику

Перед нами стоїть дуже складне завдання: ми знаходимося на стику між людиною, яка писав прописами і читала звичайні книги, і людиною, яка читає гіпертексти, писати не вміє взагалі, має справу з іконками і навіть не набирає тексти. Важливо розуміти, що це — інша людина і у неї інший мозок. Нам, дорослим, подобається цей інший мозок, і ми впевнені, що ніякої небезпеки в цьому немає. А вона є.

Якщо маленька дитина, прийшовши в школу, не вчиться письму, звикаючи до дрібних філігранних рухів ручки, якщо в дитячому садку вона нічого не ліпить, не вирізає ножицями, не перебирає бісер, то у неї дрібна моторика не виробляється. А це саме те, що впливає на мовні функції. Якщо ви не розвиваєте у дитини дрібну моторику, то не нарікайте потім, що її мозок не працює.

Слухайте музику і привчайте до цього дітей

Сучасні нейронауки активно вивчають мозок в той час, коли на нього впливає музика. І ми зараз знаємо, що коли музика бере участь у розвитку людини в ранньому віці, це сильно впливає на структуру і якість нейронної мережі. Коли ми сприймаємо мову, відбувається дуже складна обробка фізичного сигналу. Нам в вухо вдаряють децибели, інтервали, але це все фізика. Вухо слухає, а чує мозок.

Коли дитина навчається музиці, вона звикає звертати увагу на дрібні деталі, відрізняти звуки і тональності між собою. І саме в цей час формується тонка межа нейронної мережі.

Не дозволяйте мозку лінуватися

Не всі люди на нашій планеті геніальні. І якщо у дитини погані гени, то тут нічого не поробиш. Але навіть якщо гени хороші, то цього все одно недостатньо. Від бабусі може дістатися чудовий рояль Steinway, але на ньому треба вчитися грати. Точно так само дитині може дістатися чудовий мозок, але якщо він не буде розвиватися, формуватися, налаштовуватися — марна справа, загине. Мозок кисне, якщо у нього немає когнітивного навантаження. Якщо ви ляжете на диван і півроку будете лежати, то потім ви не зможете встати. І з мозком відбувається абсолютно те ж саме.

Не заточуйте дітей тільки під іспити

Я думаю, будь-якій людині зрозуміло, що якби Шекспір, Моцарт, Пушкін, Бродський та інші видатні діячі мистецтва спробували б здати ДПА, вони б її провалили. І тест на IQ б провалили. Про що це говорить? Тільки про те, що тест на IQ нікуди не годиться, тому що ніхто не сумнівається в геніальності Моцарта, крім божевільних.

Є така карикатура, на ній зображені тварини, які мають залізти на дерево: мавпа, рибка і слон. Різні істоти, деякі з яких в принципі вилізти на дерево не можуть, однак, це саме те, що пропонує нам сучасна система освіти в вигляді предмета нашої особливої ​​гордості — централізованого іспиту.

Я вважаю, що це дуже велика шкода. Якщо, звичайно, ми хочемо підготувати до життя людей, які будуть працювати на конвеєрі, то це, безумовно, правильна система. Але тоді ми повинні сказати: все, ми на розвитку нашої цивілізації ставимо крапку. Будемо тримати Венецію скільки можна, щоб вона не потонула, а новенького нам не треба, вистачить вже шедеврів, дівати їх нікуди. А ось якщо ми хочемо виховувати творців, то ця система — найгірше, що можна було придумати.

Вивчайте хлопчиків і дівчаток по-різному

Говорити з хлопчиками потрібно коротко і конкретно. Для максимального ефекту вони повинні бути залучені в активну діяльність, їм просто не можна сидіти спокійно. У них стільки енергії, що найкраще постаратися направити її в мирне русло, дати вихід, причому прямо під час занять.

Не замикайте їх в маленькому замкненому просторі, дайте їм простір і можливість рухатися. Крім того, хлопчикам потрібно ставити більше реальних завдань, придумувати змагання, а нудних письмових завдань давати менше, від них немає ніякого толку.

А ще їх обов’язково потрібно хвалити за будь-яку дрібницю. І ось ще один цікавий факт: виявляється, хлопчики повинні виховуватися в більш прохолодних приміщеннях, ніж дівчатка, тому що інакше вони у вас під час заняття просто заснуть.

Дівчата ж люблять працювати в групі, їм потрібен контакт. Вони дивляться в очі один одному і люблять допомагати вчителю. Ось це дуже важливо: дівчаток не треба оберігати від падінь і забруднень, вони повинні відчувати «контрольований ризик». Є можливість у неї впасти, нехай впаде і навчиться справлятися з цим.

Дівчата дуже не люблять різкі гучні розмови, але вимагають неодмінного емоційного включення, а ще вони люблять кольоровий світ, тобто клас для занять у дівчаток має бути яскравим.

Уважний індивідуальний підхід може з двієчника зробити відмінника. Не всі двієчники по-справжньому двієчники, деякі з них — Леонардо Да Вінчі, назавжди загиблі завдяки геніальним зусиллям вчителів.

Робіть перерви

Зазвичай вважається, що, якщо в процесі навчання дитина щось забула, це погано, відволікся — погано, перерву зробив — теж погано, а якщо заснув — взагалі кошмар. Це все не правда. Всі ці перерви — не просто не перешкоди для запам’ятовування матеріалу і обробки інформації, a, навпаки, допомога. Вони дають можливість мозку укласти, засвоїти отриману інформацію. Найкраще, що ми можемо зробити, якщо нам щось потрібно терміново вивчити прямо до завтрашнього дня, це прочитати прямо зараз і швидко лягти спати. Основна робота мозку відбувається в той час, коли ми спимо. Для того щоб інформація потрапила в довгострокову пам’ять, потрібен час і певні хімічні процеси, які відбуваються якраз уві сні. Постійна напруга від того, що ви щось не встигли, щось не вийшло, знову помилки, нічого не виходить — це найгірше, що ви можете собі заподіяти. Не можна боятися помилок. Щоб вчитися було легше, потрібно усвідомити, що навчання йде завжди, а не тільки за письмовим столом. Якщо людина просто сидить за письмовим столом і робить вигляд, що вона вчиться — нічого корисного не вийде.

poshepky.com

Помітили помилку? Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter

Loading...

Loading...

Без коментарів

Залишити коментар