Home Політика

Вибори до обласної ради: нові правила задля нових людей

6-1В умовах децентралізації та зміни системи державного управління в регіонах (запланованої ліквідації районних та обласних державних адміністрацій) роль обласних рад суттєво зростає. Передача їм повноважень і право створювати виконавчий комітет дозволить радам цілеспрямовано впливати на регіональну політику і розподіляти ресурси.
Саме тому вибори до обласної ради стануть бажаним і дорогим проектом місцевих еліт. Регіоналізація політики і ресурсів приведе до того, що привабливість мандата депутата місцевої ради буде нарівні, а то й вище місця у парламенті.
Можна передбачити, що переваги на виборах до обласної ради матимуть ті, у кого є гроші, хто має високу впізнаваність, авторитет та інформаційні ресурси, а також «борці» за права громад і бізнесмени, які знають і вирішують місцеві проблеми. Хотілося б сподіватися, що це будуть нові обличчя.
Отож, за якими правилами обиратимемо обласну раду. Для відповіді на питання проаналізуємо норми Виборчого кодексу, що набрав чинності з 1 січня 2020 року.
Право голосу на виборах депутатів обласної ради мають виборці, які проживають на території області.
Належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначаються його виборчою адресою.
Вибори депутатів обласної ради проводяться виключно за системою пропорційного представництва за партійними відкритими виборчими списками кандидатів у депутати  у багатомандатних виборчих округах, на які поділяється багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією  області.
У Тернопільській обласній раді повинно бути 64 депутати.
Територіальна організація виборів передбачає створення єдиного обласного виборчого округу, який ділитиметься на багатомандатні округи. Багатомандатні округи створюватимуться  «головною виборчою комісією відповідних виборів». Така комісія згадуються лише в одній статті кодексу (ст.201) і в системі виборчих комісій з місцевих виборів, що закріплена у ст.202, не передбачена. Доведеться здогадуватися про яку саме комісію йдеться. Це свідчить про рівень володіння юридичною технікою написання нормативного акту авторами кодексу та й, зрештою, парламентарями.
У Тернопільській області має бути створено 6 округів (плюс-мінус 2).
Подання кандидатур до складу обласної виборчої комісії можуть вносити обласні організації політичних партій про утворення депутатської фракції яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання та зареєстровані в установленому законом порядку обласні організації політичних партій. Склад комісії формує ЦВК.
Обласна організація партії може висунути єдиний обласний виборчий список кандидатів у депутати відповідної обласної ради.
Висування кандидатів у депутати, формування та затвердження єдиного обласного виборчого списку та регіональних виборчих списків, визначення порядкового номера кожного з кандидатів у списках здійснюється на зборах (конференції) обласної організації партії.
Організація партії може висунути кандидатом у депутати члена цієї партії або безпартійну особу.
Організація партії висуває кандидатів у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах (конференції) організації партії.
Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів обласної ради.
З числа кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах (конференції) формує і затверджує регіональні списки кандидатів у депутати у кожному багатомандатному виборчому окрузі. Регіональний виборчий список організації партії повинен включати не менше п’яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.
Партійні списки мають формуватися з дотриманням гендерної рівності. Тобто, у їх складі повинно бути не менше 40% жінок, якщо більшість чоловіки або навпаки.
Черговість кандидатів у депутати у виборчих списках не може бути змінена після подання документів для їх реєстрації виборчою комісією. Правда, виборці своїми голосами можуть її змінити лише у регіональних виборчих списках.
Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою партії.
Організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної ради, після початку виборчого процесу та до подання документів до обласної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати вносить у безготівковому порядку на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу з розрахунку чотири розміри мінімальної заробітної плати, встановленої на день початку виборчого процесу, на кожні 10 тисяч виборців відповідного єдиного обласного виборчого округу.
За інформацією руху «Чесно» розмір застави для реєстрації партійного списку на виборах Тернопільської обласної ради  складатиме 1,51 млн. грн.
Процедура визначення обраних до обласної ради складна. Тому і партії, і ЦВК повинні завчасно навчити осіб, що будуть учасниками виборчого процесу тонкощів виборчої математики.
Зазначу, що в ході децентралізації та адміністративно-територіальної реформи, органи місцевого самоврядування отримають додаткові повноваження і кошти. Тому мешканці області повинні відповідально віднестися до виборів депутатів обласної ради.

Олександр Степанюк
адвокат, кандидат юридичних наук

Помітили помилку? Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter

Без коментарів

Залишити коментар