Сядуть усі або нові правила відповідальності за порушення на місцевих виборах

6-1-768x512Парламентарі конкретизували та ужорсточили відповідальність за порушення законодавства під час виборів.
Адміністративна відповідальність передбачена за:
1) порушення обмежень щодо ведення передвиборної агітації (йдеться про здійснення передвиборної агітації особою, участь якої в передвиборній агітації заборонена законом, проведення передвиборної агітації поза строками, установленими законом, чи в місцях, що заборонені законом, здійснення передвиборної агітації напередодні дня голосування);
2) публічне розголошення виборцем результатів волевиявлення в приміщенні для голосування (йдеться про умисне публічне розголошення виборцем результатів свого волевиявлення шляхом демонстрації бюлетеня в приміщенні для голосування);
3) приховування або знищення виборцем свого виборчого бюлетеня та винесення його за межі приміщення для голосування;
4) перешкоджання здійсненню виборчих процедур та діяльності суб’єкта виборчого процесу при виконанні ним своїх повноважень.
Якщо під час передвиборної агітації виборцям, підприємствам, установам, організаціям незалежно від їх підпорядкування та форм власності будуть надаватися гроші, товарі, послуг, роботи, пільги, переваги, цінні папери, кредити, лотерейні білети, інші матеріальні та нематеріальні активи або інші матеріальні цінності за умови, що їх вартість не перевищує трьох відсотків прожиткового мінімуму для працездатних осіб, то це потягне накладення адміністративного штрафу.
Адміністративна відповідальність не наставатиме, якщо під час передвиборної агітації надаються матеріали передвиборної агітації, виготовлені за рахунок виборчого фонду, що містять візуальні зображення партійної символіки та брендування виборчої кампанії, згадування імені або зображення кандидата, який балотується на виборах, такі як плакати, листівки, календарі, блокноти, ручки, запальнички, сірники, значки, бейджі, USB-флешки, вимпели, прапори, книги, пакети, футболки, кепки, шарфи, парасолі та інші матеріали передвиборної агітації, вартість яких не перевищує три відсотки прожиткового мінімуму для працездатних осіб (тобто, 65,91 грн.).
За вчинені адміністративні порушення особи зобов’язані будуть сплатити штраф в розмірі від 1700 грн. до 5100 грн.

Кримінальна відповідальність наставатиме за:
1) перешкоджання вільному здійсненню виборчого права, роботі виборчої комісії чи діяльності офіційного спостерігача (в тому числі поєднані з обманом або примушуванням, поєднані із застосуванням насильства, знищенням чи пошкодженням майна, погрозою застосування насильства або знищення чи пошкодження майна, вчинені за попередньою змовою групою осіб або членом виборчої комісії);
2) незаконне використання виборчого бюлетеня, голосування виборцем більше одного разу, незаконне вкидання виборчого бюлетеня;
3) незаконне знищення або пошкодження виборчої документації в державних архівних установах або в Центральній виборчій комісії України після проведення виборів;
4) фальсифікацію, підроблення, викрадення або знищення виборчої документації, печатки виборчої комісії (йдеться про підписання головою, заступником голови, секретарем, іншим членом виборчої комісії протоколу про підрахунок голосів виборців, протоколу про підсумки голосування чи результати виборів до остаточного заповнення протоколу, а також підписання такого протоколу не на засіданні виборчої комісії, включення до виборчої документації завідомо недостовірних відомостей, викрадення, пошкодження, приховування або знищення печатки виборчої комісії тощо);
5) порушення таємниці голосування (йдеться про умисне розголошення змісту волевиявлення виборця);
6) підкуп кандидата, який балотується на виборах чи виборця (йдеться про пропозицію, обіцянку або надання виборцю, кандидату, який балотується на виборах, члену виборчої комісії неправомірної вигоди і прийняття пропозиції, обіцянки або одержання кандидатом, виборцем, членом виборчої комісії для себе чи третьої особи неправомірної вигоди).
Кримінальна відповідальність наставатиме і у випадку привселюдної згадки фізичною чи юридичною особою (її представником) назви партії чи імені кандидата, які обдарували таку особу.
Під неправомірною вигодою слід розуміти продукти харчування, спиртні напої та тютюнові вироби, незалежно від їх вартості, а також грошові кошти, товари (крім матеріалів передвиборної агітації, виготовлених за рахунок і в межах коштів виборчого фонду), послуги, роботи, пільги, переваги, цінні папери, кредити, лотерейні білети, інші матеріальні та нематеріальні активи, вартість яких перевищує три відсотки розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, які на безоплатних або на інших пільгових умовах пропонуються, обіцяються, надаються виборцям чи одержуються виборцями.
До матеріалів передвиборної агітації можуть належати плакати, листівки, календарі, блокноти, ручки, запальнички, сірники, значки, бейджі, USB-флешки, вимпели, прапори, книги, пакети, футболки, кепки, шарфи, парасолі та інші матеріали передвиборної агітації, виготовлені за рахунок і в межах коштів виборчого фонду, вартість яких не перевищує 65,91 грн.
Відрадно, що члени виборчих комісій вже не зможуть ухилятися від роботи в комісії. Тепер систематичне ухилення члена виборчої комісії від виконання своїх обов’язків у роботі комісії або ухилення, що призвело до неможливості роботи виборчої комісії в день голосування, встановлення результатів голосування на виборчій дільниці, підсумків голосування у відповідному виборчому окрузі, установлення результатів виборів є кримінально караним діянням.
Тому члени комісій боятимуться виконувати вказівки своїх партійних босів щодо блокування роботи комісій через неучасть у засіданнях.
Внесені зміни до законодавства покликані сприяти чесним виборам. А щоб вибори дійсно були чесними, штаби партій та кандидатів повинні самі неухильно дотримуватися виборчих процедур та моніторити дії та заходи конкурентів.
Адже ціна нечесної боротьби за голоси виборців досить висока – від 2-х до 10 років позбавлення волі.
До того ж, кримінальне провадження може бути розпочате щодо пересічного громадянина, службової особи, члена виборчої комісії, кандидата, який балотується на виборах, довіреної особи кандидата, представника політичної партії чи місцевої організації політичної партії у виборчій комісії, уповноваженої особою політичної партії чи місцевої організації політичної партії, офіційного спостерігача.

Олександр Степанюк

Вам також може сподобатися