Органи місцевого самоврядування матимуть нових кураторів

6-1-768x51204 березня Верховною Радою України прийнято в першому читанні проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про місцеві державні адміністрації” та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні № 4298.
Метою прийняття законопроекту є створення правових передумов для функціонування місцевих державних адміністрацій префектурного типу до внесення відповідних змін до Конституції України (щодо децентралізації влади), а також забезпечення законності під час здійснення органами та посадовими особами місцевого самоврядування своєї діяльності.
Проект передбачає, що місцеві державні адміністрації здійснюватимуть окремі повноваження місцевого самоврядування відповідно до законодавства про місцеве самоврядування.
В частині здійснення окремих повноважень місцевого самоврядування місцеві державні адміністрації є підзвітними, підконтрольними і відповідальними перед відповідною місцевою радою.
Такі новації в контексті Конституції України сприймаються неоднозначно. Адже, згідно з ст.140 Основного закону, місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Залучення державних органів до реалізації будь-яких повноважень місцевого самоврядування у ньому не передбачене.
Виникають запитання: 1) місцеві державні адміністрації здійснюватимуть окремі повноваження місцевого самоврядування в силу припису закону, навіть якщо місцева рада не уповноважила їх на це? 2) чому орган державної влади виконуватиме повноваження самоврядного органу? тому, що ці повноваження мають особливе значення і повинні реалізовуватися по всій країні однотипно? це ознака недовіри до органів місцевого самоврядування чи констатація відсутності відповідних фахівців у них?
Проект також передбачає трирівневу систему органів забезпечення законності в діяльності місцевого самоврядування.
Кабінет Міністрів України здійснює нагляд за визначеними актами обласних рад.
Обласні державні адміністрації здійснюють нагляд за актами районної ради та підрозділів районних державних адміністрацій, що здійснюють окремі делеговані повноваження районних рад на території відповідної області.
Районні державні адміністрації здійснюють нагляд за актами сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, районних у містах рад.
З метою забезпечення законності під час здійснення місцевого самоврядування місцеві державні адміністрації матимуть право:
витребувати від місцевих рад, їхніх посадових та службових осіб копії документів, отримувати додаткову інформацію та пояснення;
запитувати від установ, підприємств, організацій незалежно від форми власності, їх посадових та службових осіб, а також від фізичних осіб пояснення, довідки, копії документів та іншу інформацію;
звертатися до відповідної ради з обов’язковими до виконання вимогами про усунення порушення законодавства та встановлювати необхідний строк для їх виконання;
звертатися до суду з позовом про визнання актів місцевих рад незаконними та їх скасування тощо.
Забезпечення законності під час здійснення місцевого самоврядування передбачає здійснення контрольно-перевірочних заходів щодо:
1) нормативно-правових актів органів місцевого самоврядування;
2) індивідуальних актів, які приймаються органами місцевого самоврядування з питань відчуження майна територіальної громади або майна спільної власності територіальних громад району чи області, якщо таке відчуження здійснюється без застосування публічних конкурсних процедур, визначених законами України;
3) актів, які містять ознаки прийняття рішень органами місцевого самоврядування поза межами їхньої компетенції;
4) актів, які стосуються конституційних прав, свобод та обов’язків людини і громадянина, та містять ознаки будь-якої дискримінації окремої особи та/або групи осіб.
У випадку виявлення невідповідності актів органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб законодавству, місцеві державні адміністрації матимуть право виставити вимогу про усунення порушення (в письмовій чи електронній формі) та звернутися до суду.
Згадані заходи забезпечення законності нагадують загальний нагляд, який свого часу здійснювали органи прокуратури. Правда, в прокуратурі працювали фахівці з вищою юридичною освітою, які періодично проходили переатестацію і користувалися напрацьованою впродовж десятиліть практикою здійснення такого нагляду.
В державний адміністраціях таких фахівців немає – це однозначно.
Тому адміністративні суди у 2022 році будуть завантажені новою категорією справ, які неминуче виникнуть в процесі реалізації норм даного законопроекту. Звичайно, якщо парламентарі ухвалять його остаточно.

Олександр Степанюк
адвокат, кандидат юридичних наук

Вам також може сподобатися