Головний транспортник Тернополя розповів про успіхи, прорахунки та плани
На запитання читачів «Номер один» під час прямої телефонної лінії відповідав начальник управління транспорту та зв’язку Тернопільської міської ради Ігор Мединський. Тернополяни неабияк схвильовані скороченням категорій, які мають право на пільговий проїзд, з 1 червня, просять додати тролейбусів, скаржаться, що транспорт швидко з’їжджає з маршрутів у вечірні години.
Без компенсаційних коштів «надавити» на перевізника офіційно ніхто не може
Юрій (м. Тернопіль): Наскільки я знаю, з 1 червня за Законом пенсіонери й інші пільгові категорії не матимуть права на безкоштовний проїзд. У Тернополі міська влада заявляла, що збереже пільги. А на днях Прем’єр-міністр заявив, що уряд може виділити 2 мільярди гривень на те, щоб пільги залишилися. То чи можна буде пенсіонерам їздити і далі безкоштовно?
– Якщо Верховна Рада не прийме ніяких змін, то в силу вступає закон, який скорочує перелік пільгових категорій. Він є обов’язковим для виконання. Заяви про виділення урядом грошей на пільгове перевезення не закріплені в законі, тому поки що залишаються на рівні розмов. Ці зміни до законодавства створили проблеми не лише пасажирам, а й міській раді, бо вона має дбати про інтереси городян. Ми шукаємо механізми, як виправити ситуацію, але зараз це не вдається. У договорі між міськвиконкомом (замовником) і перевізником є пункт про перевезення пільгових категорій у відповідності до встановлених Законами України. Зрозуміло, що без компенсаційних коштів «надавити» на перевізника авто- чи електротранспорту офіційно ніхто не може, бо це незаконно. Надавати компенсацію з міського бюджету – сесія не прийме такого рішення, бо знову ж таки Законом пільги не передбачені. До прикладу, зараз тролейбуси отримують субвенцію на перевезення пільговиків у сумі 1 млн. 300 тис. гривень на місяць, після змін будуть отримувати 250 тис. грн. Цих грошей не вистачить навіть на електроенергію, щоб перевозити пільговиків. А ще є зарплати працівникам, технічний нагляд тощо. За рахунок цих факторів не можна робити пільги, бо у контролюючих органів виникнуть запитання до директора підприємства – чи не доводить він його до банкрутства.
Ірина (м. Тернопіль): Чи матимуть пільгу на проїзд учасники АТО?
– Для того, щоб мати право на безкоштовний проїзд, учасники АТО мають виробити посвідчення учасника бойових дій, їм пільги надаватимуться.
Олена (м. Тернопіль): Я виховую дитину-інваліда. Чи зможу я з 1 червня супроводжувати її в медичний чи навчальний заклад у громадському транспорті, не оплачуючи за проїзд?
– Так, і Ви, і дитина маєте право на безкоштовний проїзд автобусами у звичайному режимі і тролейбусами. Ми проводили переговори з маршрутними перевізниками, щоб з 1 червня вони возили тих громадян, за якими залишилося право на пільгу, безоплатно в необмеженій кількості. Це питання на стадії обговорення.
У 2016 році основним перевізником буде «Електротранс»!
Іван (м. Тернопіль): Скільки ще потрібно тролейбусів, щоб місто перейшло на електротранспорт, і чи таке можливо?
– У цьому році заплановано запустити чотири нових тролейбусних лінії. До кінця червня буде функціонувати маршрут «Корольова – Сахарова – Купчинського», згодом електротранспортом охопимо вулиці Довженка, Лучаківского, Бродівську. Лінії будуються, тому треба ще докупити рухомий склад. Якщо все вдасться, то 80% міста буде охоплено тролейбусами. У 2016 році основним перевізником буде «Електротранс», автобуси стануть додатковим транспортом там, де не буде вистачати об’ємів тролейбусів. Електротранспорт – це, звичайно, дуже добре, але треба, щоб функціонували й автобуси задля альтернативи і більшого комфорту. Адже можуть виникати різні непередбачувані ситуації, як-от: обриви ліній, вимкнення електроенергії тощо. У зв’язку з відміною пільг на проїзд ряду категорій громадян, пасажиропотік у тролейбусах зменшиться, тому цей момент теж потрібно врахувати.
Ольга (м. Тернопіль): Я проживаю на масиві «Канада», щоб добратися з вул. Злуки на Симоненка, доводиться йти пішки або іти до зупинок біля «Обнови» чи «Універсаму». Також маємо проблему з 28-им маршрутом, який чомусь перестав їздити до зупинки «Коновальця», хоча мав би…
– Перевізник 28-го маршруту грубо порушує схему, з цього приводу було складено акти. Якщо він не відновить рейсів до зупинки на вул. Коновальця, до мікрорайону «Канада», з ним буде розірвано угоду.
Сьогоднішня маршрутна мережа, якій уже п’ять років, застаріла і потребує значного корегування. У вересні – жовтні ми вивчатимемо це питання і розроблятимемо таку мережу, яка врахує теперішні проблеми містян. Але різко розбалансовувати маршрутну мережу зараз не можна, їй залишилося існувати до лютого – березня 2016 року. Якщо зараз змінити як автобусні, так і тролейбусні маршрути, вони матимуть значні фінансові проблеми. Нині вже перестали курсувати близько 30 автобусів і це починають відчувати на собі пасажири.
Штучно накручувати непосильні тарифи перевізники не будуть
Марія (м. Тернопіль): Я читала у ЗМІ, що відтепер пасажирські перевізники можуть самі встановлювати тарифи у громадському транспорті. Чи означає це, що ціни можуть зрости, наскільки їм схочеться, без рішення виконкому? Чи зможе громадськість впливати на формування тарифів?
– Виконавчий комітет як замовник може контролювати цей процес, маючи багато важелів впливу. Якщо перевізник подає свої розрахунки, замовник опрацьовує їх і на засіданні виконкому затверджує, перевізник не платить ПДВ – це 20% від загальної суми. Якщо він проігнорував затвердження тарифу, то зобов’язаний платити ПДВ. Не робить ні того, ні іншого – будуть великі штрафи. Штучно накручувати непосильні тарифи і для пасажирів, і для себе перевізники не будуть. Тим більше, що мешканці міста мають альтернативу – електротранспорт, мережу якого ми розбудовуємо.
Юлія (м. Тернопіль): Чи мають право впускати у маршрутки людей, які представляються волонтерами і збирають гроші у скриньки на різні потреби?
– До мене доходили скарги на волонтерів, які у громадському транспорті наполегливо «видавлюють» гроші з пасажирів. З цього приводу ми зверталися у правоохоронні органи і, наскільки я знаю, це мало би вже припинитися. Але якщо такі явища є, негайно інформуємо міліцію – адже така діяльність заборонена.
Катерина (м. Тернопіль): Коли водіїв беруть на роботу, чи перевіряють їх кваліфікацію? Я часто їжджу 19-им маршрутом, тут є такий водій, що пропускаю автобус, коли бачу, що він за кермом, бо маршрутка так їде, ніби везуть не людей, а якийсь вантаж. Не хотілося б, щоб у людини були проблеми з роботою, але, може, влаштуйте їм хоча б курси підвищення кваліфікації…
– Як управлінець, я не втручаюся у політику прийому на роботу перевізником найманої робочої сили, але знаю вимоги законодавства. Водій обов’язково має мати кваліфікацію: категорію, досвід не менше 2 років, обов’язково має проходити стажування. З водіями регулярно повинна проводитися робота з підвищення кваліфікації, навчання. Ясна річ, є поодинокі працівники, які дозволяють собі неналежно поводитись. Надходять скарги, проходить службове розслідування, водія попереджають, потім звільняють. За чотири місяці звільнено понад 25 водіїв громадського транспорту.
Іван (м. Тернопіль): Чи контролюють чистоту в салонах громадського транспорту? Таке враження, що там не прибирають по кілька днів – багато пилу, тхне.
– Запевняю Вас, що із бази транспорт випускають чистим, але упродовж дня машини забруднюються через велику кількість пасажирів.
Тетяна (м. Тернопіль): Чому в одних маршрутках працює лише водій, а в інших є ще людина, яка збирає оплату за проїзд і видає здачу?
– Це питання у компетенції перевізника, законодавством не передбачено, чи має бути така людина. Але якщо є ще один працівник крім водія – це плюс.
Зоряна (м. Тернопіль): У тернопільських маршрутках розміщені корзинки з безкоштовними газетами політичної партії. Чи погоджувалось таке розміщення реклами з органами місцевого самоврядування?
– Це питання не погоджувалося з управлінням транспорту і ми дозволу не дали б, адже у громадському пасажирському транспорті політична реклама заборонена. Але чи є газета політичної партії рекламою? Якщо ні, то договірних і законодавчих вимог перевізник таким чином не порушує. Зі своєї сторони скажу, що ми категорично проти політичної реклами у громадському транспорті.
Існує гостра нестача водіїв тролейбусів
Марія Миколаївна (м. Тернопіль): Чому на літній період тролейбуси так швидко з’їжджають з маршрутів? Наприклад, 10-ий може припиняти курсувати о 19:30-20.00. Одного разу на Збаразькій я чекала з 20:20 до 22:30, щоб добратися на БАМ. Для пенсіонерів це проблема, особливо коли повертаємося з дач, натруджені, тролейбусів нема, а маршрутки переповнені. Ми постійно телефонуємо у міську раду, але вже три роки літом так мучимося. Чи не можна було б продовжити час курсування тролейбусів улітку хоча б до 22 години?
– Згідно з розкладом руху, який затвердило управління транспорту, тролейбуси повинні курсувати довше – як мінімум до 21 години. Я занотував Ваше зауваження і розберуся з цим питанням. Поясню, чому тролейбуси не працюють у великій кількості хоча б до 23 години. Існує гостра нестача водіїв тролейбусів, керівництво організовує їх роботу у дві зміни, щоб дотягнути до 23 години, потрібно вводити третю зміну, а це додаткове навантаження на фонд заробітної плати. Фінансові справи у тролейбусників і так не дуже добрі, тому надто тиснути на них не можна. Я виношую ідею організувати центральну диспетчерську службу, яка об’єднала би всі інші. Це допоможе не допускати ситуації, коли порушується розклад руху громадського транспорту. Диспетчери могли б чітко прослідкувати, коли і скільки машин виїхали на маршрути і з’їхали.
Ліля (м. Тернопіль): Де можна дізнатися, до котрої години їздить та чи інша маршрутка? Що робити, якщо чекаємо на транспорт, а його нема?
– Дізнатися розклад можна в управлінні транспорту за телефоном 51-15-14, всі розклади ми віддаємо під розписку перевізнику. Якщо транспорту немає за розкладом, теж телефонуйте.
Алла (м. Тернопіль): Чи обов’язково брати у маршрутці квиток на проїзд? Якщо я заплатила, але водій не дав квитка, чи буду мати право на страховку в разі надзвичайної ситуації?
– Квитки у громадському міському транспорті не дають права на страхові поліси. Проблема видачі квитків існує, але вина тут не лише водія, а й пасажира, останнього важко притягнути до відповідальності за безквитковий проїзд.
Олеся (м. Тернопіль): Чи є порушенням, коли водій набиває маршрутку такою кількістю людей, які могли б їхати у трьох бусах? Люди мліють, штовхаються – це пряма небезпека для здоров’я.
– Максимально дозволене навантаження у маршрутках – 43 пасажири. Зрозуміло, що люди намагаються зайти у транспорт і понад норму. Це не повністю вина водія, бо якщо він почне виганяти з автобуса людей, то може понести за це покарання. Реалії такі, що важко порахувати, хто зайшов понад дозволену кількість і має вийти з транспорту.
Джерело: Номер один