Нові правила землекористування або земельна реформа в дії

6-1-768x51224 травня Президент підписав Закон України “Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин”. Це один із законів, що завершують земельну реформу в Україні.
Серед нововведень Законом передбачається:
1. Передача земель у комунальну власність сільських, селищних та міських рад. Усі землі за межами населених пунктів визнаються комунальними в силу закону, крім земель, що використовуються держорганами, Національною академією аграрних наук України.
2. Скасування необхідності отримання погодження на зміну цільового призначення земельної ділянки у низці держорганів.
3. Приватизація земельних ділянок, що під будівлями, або тих, які використовувалися на основі технічної документації. Технічна документація виготовляється без надання дозволу та подається відразу на затвердження разом із заявою про приватизацію ділянки або надання її в оренду.
4. Конкретизовано порядок набуття права власності і за набувальною давністю. Якщо особа використовувала земельну ділянку протягом 15 років, але не має прав на неї, така особа може звернутися до органів місцевого самоврядування та приватизувати таку ділянку.
5. Площа земельної ділянки, що виставляється на аукціон, не повинна бути більшою ніж 20 га.
6. Стартова ціна продажу земельної ділянки на аукціоні: для сільськогосподарських земель – не менша за нормативну грошову оцінку, для інших земель – не менша за експертну оцінку.
7. Особам, які мають право постійного користування або оренду, що оформлена після постійного користування, надається можливість викупу земельних ділянок за ціною нормативної грошової оцінки з розстрочкою платежу на 5 років.
8. Передбачається урізання функції Держгеокадастру і залишення за ним тільки кадастрової діяльності і геопросторових даних. Контроль за охороною та використанням земель переходить до обласної державної адміністрації, Держекоінспекції та місцевого самоврядування. Інспектор визначається виконкомом відповідної ради, має право складати протоколи про порушення та виносити постанови.
9. Спрощення процедури виготовлення та погодження землевпорядної документації. Розширюється коло повноважень сертифікованих інженерів-землевпорядників.
10. Вводиться обов’язкове страхування відповідальності сертифікованих землевпорядників.
11. Запроваджується незалежний контроль документації із землеустрою через громадську експертизу / рецензування.
12. Відомостям документації із землеустрою надається статус публічних, відкритих та загальнодоступних даних
13. Визначено параметри, за якими робиться інвентаризація масиву земель сільськогосподарського призначення. Інвентаризація масиву земель сільськогосподарського призначення, не менше, ніж 75 % земель якого належить одній або декільком особам на правах власності або користування, може проводитись за відсутності рішення відповідних органів.
14. Виключено державну експертизу землевпорядної документації.
15. Деталізовано порядок забезпечення переважного права на придбання землекористувачем земельної ділянки.
16. Сертифікованим інженерам-землевпорядникам надаються права державних кадастрових реєстраторів. Проект пілотний. Порядок визначається Кабміном. Строк проекту – до 2022 року.
Положення Закону набирають чинності одночасно з набранням чинності Законом України № 552-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення”. Нагадаємо, ЗУ № 552-IX вводиться в дію 1 липня 2021 року і запускає в Україні ринок землі.
Разом з цим нагадаю, що на 3 червня призначене засідання Конституційного Суду України, на якому за поданням групи народних депутатів вирішуватиметься питання конституційності земельної реформи і прийнятих для її реалізації законів.
Додамо, що відповідно до проведеного в кінці квітня з опитуванням соціологічної групи “Рейтинг”, 77% респондентів вважають, що рішення про введення в Україні ринку землі сільськогосподарського призначення має прийматися на всеукраїнському референдумі. 75% опитаних прийняли б участь у такому референдумі, а 64% з них проголосували б проти ринку землі.

Олександр Степанюк
адвокат, кандидат юридичних наук

Вам також може сподобатися