Місцеві депутати ухвалили бюджет Тернопільської міської територіальної громади на 2022 рік
17 грудня на пленарному засіданні чергової одинадцятої сесії міської ради депутати прийняли бюджет Тернопільської міської територіальної громади на 2022 рік.
Цьогоріч формування основного фінансового документу громади на 2022 рік відбувається в умовах подальшої адаптації економіки до нових реалій, спричинених розповсюдженням пандемії коронавірусу та пов’язаних з цим фінансових викликів та ризиків.
Головним пріоритетом при підготовці проєкту було збереження основних напрямків бюджетної політики, дотримання принципу збалансованості за доходами та видатками і реалістичності.
Як наголосив міський голова Сергій Надал, при формуванні бюджету на 2022 рік основні акценти приділялися забезпеченості по соціально-захищених статтях з врахуванням прогнозованого росту мінімальної зарплати, прожиткового мінімуму для працездатних осіб та доведеної тарифної сітки працівникам бюджетної сфери і значний ріст енергоносіїв, який на наступний рік буде становити 180-190%.
В цілому дохідна частина бюджету прогнозується в сумі майже 3 млрд грн, що більше від показника 2021 року на 382 млн грн.
Вагомим ресурсом стане додаткове зарахування у 2022 р. чотирьох відсотків ПДФО згідно із Прикінцевими положеннями Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік», відповідно до Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2021/2022 років, підписаного 30.09.2021р.
Ззгідно із проведеним аналізом та розрахунками в прогнозі бюджету громади на 2022 рік, враховані поступлення від приєднаних до громади сіл орієнтовно в сумі 10 млн грн.
Відповідно до прийнятого документу, бюджетом передбачена реверсна дотація в сумі 95,1 млн грн, що більше на 23,7 млн грн від показника 2021 року (71,4 млн грн), яка вже сім років поспіль вилучається з нашого бюджету.
Дохідна частина загального фонду, яка складається з власних доходів та міжбюджетних трансфертів, прогнозується в розмірі 2873,1 млн грн в т.ч., по власних доходах загального фонду – 2293,5 млн грн та по доведених частково трансфертах – 579,6 млн грн.
Щодо власних доходів загального фонду, то в порівнянні з очікуваними надходженнями 2021 року, прогнозується їх ріст – 113,6 відсотків або на 275 млн грн. Основною складовою власних доходів залишається ПДФО, питома вага якого становитиме 63,7 відсотки.
Проєктом бюджету на 2022 рік сума цього податку складе 1517,5 млн грн, що більше від очікуваного виконання 2021 року на 18,5% або.
При обрахунку взято до рівень мінімальної заробітної плати яка на 01.01.22р. становитиме 6500,00 грн, а з 01.10.2022р. – 6700,00 грн та в цілому порівняно з 2021 роком зросте на 8,4 відсотки.
Важливим джерелом надходжень бюджету залишається також акцизний податок з роздрібної торгівлі підакцизними товарами (алкоголь, тютюн), план по якому складе біля 77,6 млн грн, що більше очікуваного надходження 2021 року на 0,5. Ставка податку залишається незмінною, а саме – 5% від роздрібного товарообороту.
Більше 23,9 відсотка у власних доходах загального фонду займають місцеві податки і збори, надходження по яких прогнозуються в сумі 549,2 млн грн, з них:
податок на нерухоме майно, відмінне від земельного податку, прогноз по якому становитиме 84,7 млн грн, що більше очікуваного в 2021 році на 8,3%;
плата за землю прогнозується в сумі 91,7 млн грн (земельний податок – 28,7 млн грн або 32,0 % та орендна плата за землю – 65,4 млн грн або 71,3%) при очікуваному надходженні 2021 року – 89,1 млн грн, тобто зросте на 3 відсотки;
єдиний податок (займає 67% місцевих податків і зборів), який затверджено в сумі 368,2 млн грн.
Ріст цього платежу в порівнянні з очікуваними надходженнями 2021 року становить 108,3 відсотки (очікуваний факт 2021 рік – 340,0 млн грн), та залежить від мінімальної з/п станом на 1 січня бюджетного року, яка зросте на 8,4 відсотки, та збільшення кількості платників і результатів їх діяльності .
Не менш важливим дохідним джерелом вже впродовж декількох років вважаються надходження до бюджету від плати за надання інших адміністративних послуг, прогнозна сума по якій запланована в розмірі 15,0 млн грн та зросте на 13,6 відсотки до очікуваних 2021 року.
Складовими дохідної частини загального фонду є міжбюджетні трансферти. На сьогоднішній день МФУ доведена освітня субвенція з державного бюджету в сумі 558,6 млн грн, що на на 10,9 відсотки більше, ніж у цьому році.
Крім того, з обласного бюджету на 2022 рік доведені субвенції в сумі 9,5 млн грн, а саме: на здійснення переданих видатків у сфері освіти – 1,7 млн грн, на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (інклюзія) – 3,1 млн грн та інші субвенціїї – 4,7 млн грн.
Щодо спеціального фонду бюджету, то його дохідна частина обрахована в сумі 90,7 млн грн, що на 49,5 млн грн менше очікуваних власних надходжень 2021 року.
Зменшення відбулося за рахунок відміни відрахувань коштів пайової участі на розвиток інфраструктури населеного пункту, які були складовими бюджету розвитку. Але в зв’язку із розтермінованими зобов’язаннями по договорах пайової участі прогнозується отримати 10,1 млн грн цих коштів.
Якщо у 2021 році очікувані надходження бюджету розвитку складатимуть 69,6 млн грн, в т.ч. 47 млн грн – від пайової участі, то у 2022 році бюджет розвитку по дохідних джерелах прогнозується в сумі 20,6 млн грн.
Складовими спеціального фонду є власні надходження бюджетних установ, які плануються в сумі 61,7 млн грн (2021 р.- 60,8 млн.грн.) та цільові фонди, утворені органами місцевого самоврядування, в сумі 7,5 млн грн (в 2021 році – 9,0 млн грн).
Видаткова частина
Видатки бюджету ТМТГ на 2022 рік плануються в сумі 3221,1 млн грн, в тому числі по загальному фонду 2462,6 млн грн і по спеціальному фонду – 758,5 млн грн. Видатки на оплату праці з нарахуванням працівників бюджетної сфери, які утримуються за рахунок коштів громади, заплановані в повному обсязі, з врахуванням росту мінімальної заробітної плати, росту тарифних розрядів та заходів щодо економного та раціонального використання бюджетних коштів (оптимізація мережі та штатних одиниць).
Забезпеченість коштами на виплату з\п педагогічним працівникам, які утримуються за рахунок освітньої субвенції, додаткової дотації та інших освітніх субвенцій, на сьогоднішній день передбачена в розмірі 570,1 млн грн при повній потребі 581,2 млн грн, тобто забезпеченість складає 98,1 %, а додаткова потреба – 11,1 млн грн.
В цілому на виплату заробітної плати з нарахуваннями працівникам бюджетної сфери направлено 1469,9 млн грн, що складає 45,6% до видатків бюджету громади. Видатки на оплату енергоносіїв заплановано в сумі 231,7 млн грн, що складає 7,2% до видатків бюджету громади. Планування видатків проводилося виходячи з натуральних показників споживання та відповідно до діючих тарифів.
Проєктом бюджету вже всьоме передбачаються кошти на реалізацію громадського та вдруге – шкільного бюджету.
Резервний фонд планується затвердити в сумі 10,0 млн.грн.
На Програму «Доступне житло» (молодіжне кредитування) передбачено 1 млн грн.
На утримання установ освіти
Однією з важливих галузей громади є освіта, на утримання якої пропонується передбачити 1499,1 млн грн, тобто 46,5% всіх видатків бюджету, в тому числі за рахунок коштів бюджету громади 924,2 млн грн та субвенційних коштів 574,9 млн грн.
Із запланованих сум видатки на заробітну плату з нарахуваннями складають 1106,8 млн грн та на оплату енергоносіїв – 158,4 млн грн (додаткова потреба по субвенційних коштах – 11,1 млн грн).
Кошти в сумі 32 млн грн будуть спрямовані на капітальний ремонт приміщень, на проведення в окремих закладах капітального ремонту асфальтного покриття та сходів, на капітальний ремонт огорож та підпірних стін та на придбання основних засобів та майданчиків.
На утримання закладів охорони здоров»я
На утримання закладів охорони здоров”я пропонується направити за рахунок бюджету громади 109,7 млн грн.
На виплату заробітної плати з нарахуваннями за рахунок коштів місцевого бюджету спрямовано 11,6 млн грн, на енергоносії – 45,4 млн грн.
На реалізацію Програми «Здоров’я громади» заплановано 35,9 млн грн.
На централізовані таблетовані заходи з лікування хворих на цукровий діабет передбачено – 1,8 млн грн.
За рахунок бюджету розвитку на галузь спрямовано 14,5 млн грн, які будуть направлені на придбання обладнання, на капітальний ремонт приміщень та реконструкцію об’єктів.
Згідно із бюджетного запиту потреба в капітальних видатках складає 71,2 млн грн.
На утримання установ соціального захисту та соціального забезпечення
Видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення передбачено в сум 169,6 млн грн.
На компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремим категоріям громадян передбачено 115,1 млн грн.
На реалізацію Програми «Турбота» запропоновано 15,5 млн грн, з них на:
Отримана субвенція з обласного бюджету на соціальні виплати – 2,2 млн грн.
На утримання житлово-комунального господарства
Важливою галуззю громади є житлово-комунальне господарство, від діяльності якого залежить злагоджена робота всіх комунальних служб та надання якісних послуг мешканцям громади.
На утримання галузі передбачено 679,5 млн грн, що становить 21,2 відсотки всіх видатків, в тому числі за рахунок коштів місцевого бюджету – 417,0 млн грн та місцевих запозичень – 262,5 млн грн.
На діяльність, пов’язану з експлуатацією та технічним обслуговуванням житлового фонду, передбачено 26 млн грн.
На благоустрій громади бюджетом передбачено 254,6 млн грн, в т. ч. по: 1.спеціальному фонді – 75,4 млн.грн. з них:
капітальний ремонт та реконструкція об’єктів шляхово-мостового господарства – 25 млн грн;
капітальний ремонт тротуарів – 10 млн грн;
капітальний ремонт та реконструкція об’єктів благоустрою 21,5 млн грн;
капітальний ремонт міжквартальних проїздів – 10,0 млн грн;
капітальний ремонт вуличного освітлення та влаштування додаткового вуличного освітлення – 0,9 млн грн;
капремонт світлофорних об’єктів – 0,5 млн грн;
капремонт фонтанів – 3 млн грн;
капітальний ремонт – влаштування зупинок громадського транспорту- 2,0 млн грн;
громадський бюджет – 2, 5млн грн.
По загальному фонду спрямовано 179,2 млн грн з них:
на заходи з енергозбереження передбачено 315 млн грн, в тому числі за рахунок бюджету громади (на умовах співфінансування) 52,5 млн грн та шляхом залучення міжнародних кредитів – 262,5 млн грн;
на підтримку підприємств, що управляють житловим фондом міста (термомодернізація) передбачено 1,5 млн грн;
на будівництво об’єктів благоустрою – 38,7 млн грн;
на утримання парків у належному санітарному стані – 34,9 млн грн, з них: на капітальний ремонт пішохідної доріжки від підвісного моста до центральної алеї парку «Топільче» – 0,8 млн грн; на капітальний ремонт підпірних стінок в парку «Топільче» зі сторони Надставної церкви – 3,0 млн грн; на капітальний ремонт внутрішньої підпірної стінки острівка «Чайка» в парку ім. Т.Шевченка – 1 млн грн; на капітальний ремонт освітлення атракціонної зони в парку Національного відродження – 0,5 млн грн.
На утримання закладів культури
Видатки на утримання установ культури складають 93,1 млн грн, з них на виплату заробітної плати – 76,1 млн грн, на енергоносії – 7,3 млн грн та капітальні видатки – 2,2 млн грн.
На проведення масових заходів – 3 млн грн.
На утримання установ фізичної культури і спорту
На утримання фізичної культури і спорту в бюджеті громади на 2022 рік планується передбачити видатки в сумі 110,6 млн грн, з них на заробітну плату 57,7 млн грн, на оплату енергоносіїв – 12,8 млн грн, з яких:
на утримання дитячо-юнацьких спортивних шкіл – 77,1 млн грн;
на проведення навчально-тренувальних зборів і змагань з олімпійських та неолімпійських видів спорту – 3,1 млн грн;
на виплату стипендій провідним спортсменам міста – 0,5 млн грн;
на утримання центру фізичного розвитку «Спорт для всіх» – 8,9 млн грн;
За рахунок коштів бюджету розвитку на галузь спрямовано 26,1 млн грн, з них:
на придбання обладнання спортивним школам міста – 1,2 млн грн;
на будівництво «Палацу спорту» ( на умовах співфінансування) – 12 млн грн;
на капремонт приміщень – 2,1 млн грн;
на капремонт спортивних майданчиків – 2 млн грн;
на реставрацію фасаду старого замку – 4,3 млн грн;
капремонт бігових доріжок (на умовах співфінансування) – 3,1 млн грн.
Транспортне господарство
Планується спрямувати кошти в сумі 126,3 млн грн.
Вперше на покілометрову оплату передбачені кошти в сумі 91,3 млн грн.
За рахунок бюджету розвитку передбачено 32,8 млн грн, з них:
КП «Тернопільелектротранс» на придбання транспортних засобів – 14,1 млн грн;
КП «Тернопільелектротранс» на реконструкцію тролейбусних ліній – 1,5 млн грн, на капремонт транспорту – 1,2 млн грн,на будівництво стоянки- 1,4 млн грн та на будівництво АГЗП – 1 млн грн;
КП «Міськавтотранс» на оновлення рухомого складу – 12,9 млн грн;
Кошти передбачені на розвиток приєднаних сіл
На розвиток інфраструктури у селах, які приєдналися до ТМТГ, спрямовується 4,5 млн грн.
Бюджет по видатках на 2022 рік прийнято з профіцитом в сумі 262,5 млн грн (по загальному фонду), оскільки територіальна громада залучатиме кошти від місцевих запозичень, які дозволять задіяти додаткові фінансові ресурси для реалізації інвестиційних проектів в сфері енергозбереження та енергоефективності. А це: кредит Європейського інвестиційного банку для фінансування проекту «Глибока термомодернізація будівель закладів освіти м. Тернополя» в сумі 262,5 млн грн.
Загальна сума гарантійних зобов’язань на 2022 рік складатиме 68,9 млн грн.
Крім того, на обслуговування боргу по місцевих запозичень по загальному фонду передбачено 8,1 млн грн.