Місцеві вибори: з маніпуляціями щодо дати проведення покінчено?

6-1Місцеві вибори стають лакмусовим папірцем здатності правлячої політичної еліти належним чином організувати та провести виборчий процес в Україні.
На жаль, доводиться констатувати, що можновладці не мають єдиної позиції щодо формату проведення осінніх виборів. А упущення в частині децентралізації та прогалини в правовому регулюванні місцевих виборів призвели до ручного регулювання урядом ряду важливих питань, що напряму стосуються місцевих виборів.
Обіцяного завершення децентралізації влади, очевидно, годі і очікувати до початку виборчої кампанії. Адже суб’єкти законодавчої ініціативи над цим питання взагалі не працюють. А президент України ще 16 січня 2020 року відкликав законопроект про внесення змін до Конституції щодо децентралізації влади та відправив його на доопрацювання. Інший законопроект, зі слів голови Верховної Ради Дмитра Разумкова, до парламенту не надходив.
Однак, у партії «Слуга народу» вважають що реформу децентралізації влади можливо провести до місцевих виборів. Так, глава партії, перший заступник голови однойменної фракції у Верховній Раді Олександр Корнієнко свого часу заявляв, що у них є план, як за дві сесії встигнути, якщо планувати на початку четвертої сесії (3-4 вересня) голосування 300 голосами за законопроект” Про внесення змін до Конституції України про децентралізацію влади”.
Інший представник цієї партії, голова Верховної Ради Дмитро Разумков 24 червня заявив, що законопроект про внесення змін до Конституції України в частині децентралізації, скоріш за все, не встигнуть прийняти у ВР до місцевих виборів, які відбудуться 25 жовтня.
Крім того, як повідомили у фракції “Слуга народу”, наразі додатково обговорюються фінальні плани щодо об’єднання районів у рамках реформи децентралізації. Ще є певні зміни, вони узгоджуються.
І парламент, і урядові структури зіткнулися з активним супротивом територіальних громад не завжди виправданому нарізанню районів та примусовому об’єднанню в громади сіл та селищ.
Уряд, отримавши право визначати адміністративний центр і межі громад, тобто право завершити децентралізацію в ручному режимі, повинен був не просто перекроїти межі виборчих округів.
Він, керуючись критеріями, вказаними у Методиці формування спроможних територіальних громад, як остання інстанція, мав би виправити помилки, допущені при формуванні громад та районів. Тоді б не звучали звинувачення в тому, що аграрні барони, пролобіювали створення об’єднаних територіальних громад з прив’язкою до своїх земельних масивів і бізнес-інтересів або ж закиди, що владні структури та чиновники створили конструкцію ОТГ під місцеві вибори і задля перемоги вже визначених конкретних людей.
Отже, завершення процесу децентралізації, що закінчиться внесенням відповідних змін до Конституції – питання майбутнього. Для того, щоб ухвалити такі зміни потрібні дві сесії, рішення Конституційного суду і сам проект закону про внесення відповідних змін (якого досі немає).
Турборежим в цій сфері правового регулювання не спрацював.
Вочевидь, це зрозуміли і керівники держави. 25.06.2020 Голова Верховної Ради Дмитро Разумков на засіданні Консультативної ради з питань місцевого самоврядування за участю народних депутатів, мерів міст, керівників регіонів і громад заявив про створення робочої групи із впровадження реформи децентралізації.
Однак, проблеми в реформі децентралізації не можуть бути юридичною підставою для зміщення строків проведення місцевих виборів. Вибори повинні проводитися відповідно до чинних норм Конституції.
Звичайно, перезапуск місцевого самоврядування шляхом виборів до ОТГ і запровадження інституту префектів з ліквідацією райдержадміністрацій логічно мали б стартувати одночасно. Тоді б система організації місцевої влади в Україні дійсно оновилася. Незавершеність децентралізації не може і не повинна стати перешкодою для вчасного проведення місцевих виборів.
Нагадаю, що ЦВК вже назвала проблеми, які ускладнять підготовку до місцевих виборів восени.
Ідеться про:
● невизначеність із епідемічною ситуацією в Україні, необхідність вжиття додаткових засобів захисту всіма суб’єктами виборчого процесу у разі проведення виборчого процесу в умовах карантину;
● вірогідність зміни виборчої системи для окремих видів місцевих виборів незадовго до початку виборчого процесу;
● необхідність якнайшвидшого внесення змін до Виборчого кодексу в частині усунення прогалин та неузгодженостей, кореляції строків та спрощення виборчих процедур;
● проблеми з фінансуванням місцевих виборів (скорочення бюджету), в першу чергу – щодо оплати праці членів виборчих комісій;
можливі проблеми з формуванням та функціонуванням виборчих комісій усіх рівнів;
● необхідність проведення інформаційних кампаній щодо роз’яснення положень Виборчого кодексу тощо.
Проблеми, які озвучила ЦВК, дійсно можуть створити загрозу для забезпечення належної організації та проведення місцевих виборів у жовтні 2020 року. Але й вони не можуть бути формальною підставою для перенесення виборів.
Не можуть вплинути на дату виборів і економічна та політична ситуації, що складуться в Україні на кінець літа та на початок осені, як заявляють деякі представники київських владних кабінетів. Тому, що Конституція України не передбачає таких підстав. Зрештою, вона не вказує жодних форс-мажорних випадків, які б впливали на дату місцевих виборів.
Відтак, відповідно до ст. 141 Конституції, місцеві вибори повинні відбутися 25 жовтня 2020 року. Верховна Рада України до 17 липня (дня початку літніх канікул в депутатів) зобов’язана призначити чергові місцеві вибори.
Позитивно слід розцінювати заяву Голови Верховної Ради Дмитра Разумкова на засіданні погоджувальної ради депутатських фракцій, що відбулася 30 червня, про те, що парламент повинен зробити все для того, щоб вибори могли відбутися вчасно, відповідно до Конституції та законів України.
Очевидно, така заява зроблена з метою припинення маніпуляцій щодо дати виборів.
Юридичною підставою перенесення дати виборів може бути лише запровадження в країні військового чи надзвичайного стану.
А парламентарям та урядовцям слід пам’ятати статтю 19 Основного закону, відповідно до якої, вони зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
І діяти їм потрібно без втручання в місцеве самоврядування, оперативно та професійно. Тому, що навіть на початку липня люди ще не знають, у якому форматі вони підуть на місцеві вибори.

Олександр Степанюк

адвокат, кандидат юридичних наук

Вам також може сподобатися